سلام در اسلام
نویسندگان
چکیده
واژه سلام اسم مصدر برای(تسلیم)که مصدر است و چهار معنی دارد:1-نام خداوند متعال2-بهشت3-صلح4-سلامتی. سلام کردن منحصر به سلام انسان به انسان نیست ‘بلکه مؤمنان با چشم بصیرت خود‘خدا را می بینند و سلام می کنند. و سلام از نظر تاریخ از آثار حضرت ابراهیم (ع) است همچنین که مراسم حج از آثار ایشان می باشد. سلام کردن و پاسخ گفتن امکان دارد عملی باشد ‘ که کار نیک سلام است و پاداش آن پاسخ نیک است ‘ و سلام منحصر به مسلمانان نیست که علامه طباطبایی درباره سلام کردن به اقلیتهای مذهبی نظر مثبت دارد ‘ آنهم جهت آشنائی آنان با اخلاق نیکوی دین مقدس اسلام ‘ و سلام کردن و پاسخ گفتن آداب ویژه ای دارد .
منابع مشابه
سلام آقای رئیس جمهور
بسمه تعالیسلام آقای رئیس جمهور،بسیار خرسندیم که هممیهنان فهیم ما، در حماسهای شکوهمند، کلید ساختمان پاستور را به دست کسی سپردند که کلیدی از تدبیر در اختیار داشته که با آن میتوان امید را در دل همهی مردم زنده نگه داشت؛اگر نگوییم که دوباره زنده کرد!آرزو میکنیم که لبخندهای امیدبخش و مقتدرانهی شما همچنان بر لبهایتان باقی بماند و ما هم مشتاق و امیدوار و البته با صبر و حوصله،...
متن کاملعوامل سلام و لعن در قرآن کریم
سلام و لعن، از مظاهر رحمت و غضب الهیاست که با تولّی و تبرّی پیوند دارد. این مسأله همواره با افراط و تفریط مواجه بوده است، از اینرو معیارهای صحیحی در این مورد لازم است. قرآن کریم نسبت به هر دو موضوع عنایت داشته و این گونه نبوده است که با توجّه به یکی، دیگری نادیده انگاشته شود . مطابق آموزههای قرآن، خداوند، سلام است و به بندگانش شرّ و ضرری نمیرساند؛ اما برخی بندگان، خود از رحمت خداوند دور می...
متن کاملبررسی معناشناسی واژة سلام در تفسیر تبیان شیخ طوسی
سلام واژهای است قرآنی با 43 بار تکرار و پنج جلوه معنایی که خداوند، انبیای خود را با آن درود گفته و مردمان را در جهت تحیّت به آن فرمان داده است. این واژه در ساختهای گوناگون صرفی و وجوه متعدد نحوی در قرآن آمده است. بررسی وجوه اعرابی و ساختهای صرفی این واژه و کشف رابطة معنایی آن، رسالت این مقاله است تا با شیوة تحلیلی پاسخی بر این تفاوتها بیابد. افق نگاه این مقاله آرای طوسی و گاه مقایسه با آرا...
متن کاملعوامل سلام و لعن در قرآن کریم
چکیده سلام و لعن، از مظاهر رحمت و غضب الهی است که با تولّی و تبرّی پیوند دارد. این مسأله همواره با افراط و تفریط مواجه بوده است، از این رو معیارهای صحیحی در این مورد لازم است. قرآن کریم نسبت به هر دو موضوع عنایت داشته و این گونه نبوده است که با توجّه به یکی، دیگری نادیده انگاشته شود . مطابق آموزه های قرآن، خداوند، سلام است و به بندگانش شرّ و ضرری نمی رساند؛ اما برخی بندگان، خود از رحمت خداوند دور...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود)ناشر: دانشکده ادبیات و علوم انسانی
ISSN
دوره 149-148
شماره 148 1999
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023